søndag den 19. oktober 2014

Valg af byggefirma

Valg af byggefirma


Da vi endelig traf beslutning om at bygge et nyt hus, og få den ultimative indflydelse på hvordan vores "drømmehus" skal se ud og indrettes inden for de fysiske og økonomiske rammer vi har til rådighed, tror jeg vi havde en stor fordel i vores grundige "ubevidste research". Vi startede som tidligere nævnt med at kigge på allerede opførte huse, da vi troede at dette var vores vej til en ny og større bolig. I det første lange stykke tid var vi ikke bevidste om at det skulle ende ud med et byggeprojekt - dermed en ubevidst research.

Jeg tror, at vi har været godt hjulpet af, at vi havde set så mange forskellige huse, og dermed havde en klar holdning til, hvordan vores hus skulle se ud samt hvilke rum og hvor store rummene skulle være.

Så langt så godt, men hvem og hvordan får vi bedst opført vores hus.

Grundlæggende er der to veje at gå:


  1. Typehusvejen, hvor man tager udgangspunkt i allerede afprøvede plantegninger, byggeteknikker og materialer
  2. Arkitektvejen, hvor man i samarbejde med en arkitekt og byggerådgiver får tegnet et hus og sendt materialebeskrivelse mv. i udbud.

Der er fordele og ulemper ved begge veje. Vi var meget i tvivl, og arbejdede i starten i samråd med vores byggerådgiver ud af begge veje. Efterhånden som vi kom længere i processen syntes vi, at der var for mange økonomisk ubekendte ved "arkitektvejen". Derfor valgte vi, at gå typehusvejen, dog med en lange række tilpasninger, så vi ender op med vores eget udtryk og grundplan på huset.

Vi har fra beslutningen omkring nybyg blev taget haft vores egen byggerådgiver med på projektet. Vi har løbende drøftet tilbud, teknik, løsninger mv. med vores byggerådgiver, Bo Thoudal. Bo kommer også til at følge byggeriet og føre tilsyn med de løsninger der bliver lavet.

Jo mere man er afklaret omkring grundplan, materialevalg og løsninger generelt inden man indhenter tilbud jo bedre er min oplevelse, at man er stillet, for jo mere sammenlignelige bliver de tilbud man får hjem.

Vi syntes selv, at vi var ret afklarede omkring vores byggeprojekt, hvilket firmaer vi havde møde med bekræftede os i. Vi havde allerede inden det første møde med byggefirma en afklaring omkring:
  • Størrelse på huset
  • Værelser og ca. størrelse
  • Grundplan
  • Ét plan eller to plan
  • Fladt tag eller rejsning på taget
  • Integreret garrage
  • Murstenstype (der er mange forskellige typer OG priser)
  • Fuldmuret eller bagvægge af elementer
  • Vinduer
  • Tag
  • Gulve
  • Køkken
  • Overdækket terrasse
  • Loftshøjde
Jo bedre du er forberedt og afklaret, jo bedre er dit udgangspunkt for forhandling. Jo mere du kan få med i kontrakten fra start jo bedre, og jo nemmere bliver det at sammenligne tilbud.

Vi havde møde med 4 forskellige firmaer, som alle fik præsenterede de samme ønsker.

Allerede fra første møde får man et indtryk af de forskellige firmaer og deres tilgang til byggeriet og byggeprocessen. Vi havde udelukkende kontakt til veletablerede og kendte firmaer.

Vi lagde bl.a. vægt på følgende i vores udvælgelse:
  1. Kemi mellem os og den pågældende sælger
  2. Pris
  3. Fleksibilitet
  4. Sælgerens evne til at komme med så præcist og detaljeret et tilbud ifht. de krav vi havde til huset
  5. Byggefirmaets evne til at komme med indspark og konstruktiv feedback
Det er forskelligt, hvordan firmaerne griber første møde an, og hvor meget de forbereder sig inden det første møde. De fleste tog udgangspunkt i kortet over grunden. Der er også stor forskel i detaljeringsgraden i de tilbud vi fik. Vi er af natur meget detalje- og løsningsorienteret, og derfor betød detaljeniveauet meget for os.

FBA Huse var det eneste firma, som tog udgangspunkt i at mødes ved vores grund og tage den første drøftelse der, inden mødet fortsatte på det lokale kontor i Højbjerg.

FBA´s sælger, Kim Schandorff tilbød i den efterfølgende dialog, at lave oplæg til grundplan og 3D skitser, hvilket de øvrige firmaer ikke gjorde medmindre vi var tæt på at lave en aftale. Eurodan Huse havde dog lavet et oplæg til grundplan til det møde hvor vi fik præsenteret deres tilbud.

Efter at have fået alle 4 priser ind fra de forskellige firmaer udvalgte vi 2 firmaer, som fortsat var med i "opløbet". Dialogen og forhandlingerne fortsatte over ca. 1,5 måned, og endte til sidst ud i en aftale med FBA. FBA´s sælger, Kim Schandorff, har fra start udvist stor fleksibilitet i forhold til at kunne mødes med os både fysisk og telefonisk uden for normal arbejdstid, hvilket har passet rigtig godt ind i vores travle hverdag som børnefamilie og fuldtidsarbejde. Mails er blevet besvaret stort set indenfor 24 timer - det bliver spændende om det fortsætter her efter at blækket på kontrakten nu er tørt ;-)

Vi glæder os rigtig meget til at komme igang.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar